29 januari 2009

Syslöjd

Go'kväll!!

Visar mitt hemmasydda skynke som hänger för "hålet" till bakskivorna i köket. Köket är gammalt - lika gammalt som huset faktiskt. Jag tycker väl kanske inte att planlösningen är den bästbästa men det är ändå lite charmigt med ett gammalt kök,
bara luckorna blev målade och bänkskivorna utbytta!






Jag är nöjd att jag nu klarat av utmaningen att sy
både hissgardiner och detta skynke!

När jag gick i skolan valde jag alltid träslöjd,
hatade syslöjd!
Fast en liten orsak kan ha haft med lärarinnan att göra,
hon var inte kul utan gammal och orginell - vilket man inte uppskattade då.

Tänk om jag bara hade tyckt det var kul med inredning och sånt då.
Så jag kunde lärt mig att sy t.ex. hissgardiner och sånt!
Men nu är det farmor som får lära mig istället och det går lika bra det!






När vi flyttade in funderade vi på att ta bort dessa "redor"
men ändrade oss sedan och lät dem sitta kvar - vilken
himla tur tänker jag nu! Ska nog måla dem vita,
de är gjorda av nån plast så de har gulnat..
och jag vet inte vart jag kan få tag i nya som passar in.
Någon som vet?


Kram





7 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Va kul att du blev nöjd utan måleri! :-D Blev ju jättefint! För länge sen kom jag över en matsalsgrupp; bord, stolar och ett jättestort skåp. Mörkt trä. Stolarna står på vinden, bordet är målat och skåpet står i hallen. Stolarna du ser på "burbilden" hos mig, är min sambos ärvda och dom får inte målas. Och jag håller väl med, även om jag kom med en tafatt förfrågan när jag ändå var igång med bordet. :-) Men som sagt - det bryter av fint och någon gång ska jag bita mig i kragen och sy fina vita dynor till stolarna. Finns massor av såna på bloggarna att inspireras av. Men men - här är en till som alltid valde träslöjd i skolan! :-D Inte har jag någon sykunnig farmor som kan lära mig heller, så jag får väl försöka hålla nålarna rätt i munnen och sy så gott det går.
    Men du har sytt jättefina grejer ju! Bra gjort tjejen!
    Må gott!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Va kul att ni kommer till Göteborg! Är det något särskilt ni ska på, eller är det "bara" nöje? :-)

    Jag ska klura på hotell, men du har ju tex Radisson mitt emot centralen. Förresten finns det ett på själva centralstationen också. Dessutom finns det flertalet längs med avenyn.
    En sajt med några centrala hotell är
    www.innerstadengbg.se

    Ha en fin fredagkväll!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Hej vilken fin blogg du har!
    kram från Annica.

    SvaraRadera
  4. Hej igen jag gör detsamma=)
    ha de! Kram Annica.

    SvaraRadera
  5. Bloggen var jättefin vännen! Du är alltid så duktig och du ska absolut få vara min inredare när vi får ny bostad!! Puss Ann Kristin

    SvaraRadera
  6. Vilken fin blogg du har. Ditt hem ser jättemysigt ut, jag har kikat omkring lite på alla fina bilder därifrån =)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att det var ett väldigt charmigt kök. Ett äldre kök har mycket mer personlighet! Men det är ju klart, man kan ju alltid vilja fräscha upp. Tyvärr vet jag inte om det finns något företag som fortfarande tillverkar dessa plastlådor, men jag tycker absolut inte att du ska slänga dem. Jag tror att det nog kan vara lite svårt att måla dem... det går inte att på insidan sätta fast (på den sidan som syns utåt) något vackert papper? Det kan nog bli fint!

    SvaraRadera